måndag 13 april 2009

Rapport från Vancouver



Kom hem från Vancouver i lördags eftermiddag/kväll så det börjar väl bli dags för en liten rapport från resan!
För den som inte visste så ligger Vancouver ganska långt bort...

Åkte i tisdags eftermiddag från flygplatsen i Kitchener/Waterloo. Det var så skönt att slippa åka (och betala för) drygt en timme till flygplatsen i Toronto. Istället fick vi skjuts dit av snälla Ada. Hursomhelst, det var jag, Emma och Mila (tyska rumskamraten) som, via ett kort stopp på Calgarys flygplats, kom fram till Vancouver vid 22-tiden lokal tid. Så det var bara att krypa till kojs på hotellet och invänta onsdagsmorgonen! Onsdagen inleddes med frukost ute (ingick inte frukost på hotellet, men minst lika mysigt att äta frukost ute ju!). Bjöd mig själv på en bagel med stekt ägg...mums. Planera för dagen var att INTE shoppa då vädret troligen skulle bli sämre de andra dagarna och därmed passa bättre för shopping då. Istället tog vi bussen och sjöbussen till Grouse Mountain, som är en drygt 1000 meter hög bergstopp som går att nå med kollektivtrafik. Då det var hyfsat varmt vårväder (säkert runt 10-12 plusgrader) nere i staden hade jag självklart inte en tanke på att det kunde vara kyligt längre upp... Och när vi möttes av skid/snowboardklädda människor påväg upp för att åka utför kände jag mig allt lite malplacerad i skinnjacka, sneakers och handväska. Och trots lite molnigt väder betalade vi de 35 CAD (ca 250kr) som krävdes av oss för att åka upp till toppen. Dessvärre låg molnen så pass lågt att vi endast såg en stor dimma...lite som i Sällskapsresan när Stig-H åker vilse. Tydligen ska det vara en hänförande utsikt uppe från toppen vid klart väder, men det var alltså inget vi fick uppleva. Istället blev det en kaffe/te och lite småshopping i tursitshoppen innan vi tog liften ner igen.
Påväg upp till toppen av Grouse Mountain

Lite utsikt från liften, innan vi nådde molnen vill säga.

Lunch i Lonsdale.

Väl nere på fast mark käkade vi lunch i Lonsdale på en matmarknad, vilket alltid är smidigt då var och en kan få precis vad de vill ha. Tog sedan sjöbussen tillbaka till downtown för att ta en promenad i Stanley Park, en stor park/skog downtown. Med trötta fötter efter många timmars promenad käkade vi en utomordentligt god pastamiddag på en italiensk restaurang (Café Luxy) på Davie St. Därefter mötte vi upp Emmas kusins kompis Jesper och hans kompis Jocke för en öl/drink. Två härliga grabbar som flyttat till Vancouver för att jobba (och inte på vilket jobb som helst utan på Lululemon(!), min nya favoritaffär).

Udda träd i Stanley Park

Stanley ParkStanley Park

Torsdagen inleddes med promenad till Granville Island, där vi besökte ytterligare en marknad. Där blev det också frukost - hallonscones och jordgubbssmoothie...mmm. Kom några droppar regn men inte mer än att det räckte med ett paraply. Fortsatte dagen med promenad/shopping i Kitsilano (på 4th Avenue), en mysig stadsdel strax söder om downtown. Där fanns en hel del surfers/boarding butiker men också svenskt mode såsom Acne, Nudie, JL mm. Jag blev självklart TVUNGEN att shoppa lite träningskläder på Lululemon. Särskilt eftersom det inte finns att få tag på i Europa... Vi käkade crepes till lunch och sedan hoppade vi på bussen ut till University of British Columbia. Blev allt lite avundsjuk på deras fina campus...

Kitsilano Beach

University of BC

Tog oss sedan tillbaka till hotellet för att fräscha till oss lite. Påvägen för att möta upp Milas kompis kompis Trian, som vi skulle käka middag med, blev vi tvungna att kolla in lite fler affärer. Hittade en Peak Performance-butik mitt på huvudgatan och stolt svensk som man är, så var jag tvungen att gå in en sväng. Blev dock inget shoppat denna eftermiddag (sparade mig tills fredagen!). Käkade i alla fall middag på Steamworks Brewery, helt okej mat, och sen tog vi Skytrain (typ tunnelbanan) till en "hemlig" bar. Baren låg i en källare, mitt i ett industriområde och det enda tecknet på om det var öppet var en röd lampa utanför ingången. Tur som vi hade så var det öppet och vi avnjöt en drink/glas vin innan vi trötta efter en lång dag tog en taxi till hotellet.
Trian, Mila och Emma utanför den "hemliga" baren.

Fredagsmorgonen inleddes med frukost på Urban Fare, en lyxig mataffär/marknad. Det fanns väldigt många sådana mataffärer i Vancouver och man blir allt lite deppig när man inser att hemma är det WILLYS HEMMA som gäller...inte riktigt lika inspirerande. Mätta och laddade för shopping promenerade vi till Robson St, där stora shoppingdagen inleddes. Hade ju insett att detta var min sista chans till bra shopping här i Kanada så jag ville verkligen inte snåla! (Här i Waterloo finns inte mycket roliga butiker...) Den stora shoppingrundan slutade med följande nyheter: 1 par sneakers, 1 par springskor (mina gamla VAR faktiskt trasiga!), 1 party/snygg topp, 1 par träningstajts, 1 hoodie och 1 par jeans. Dagens lunch intogs på en mexikansk restaurang, Red Burrito, där vi träffade på en irländsk kille som bott i Göteborg! Han undrade om vi möjligtvis var danskar, då han tyckte sig känna igen brytningen. Haha...inte ganska nära gissat ändå. Fick hans e-mail utifall att vi skulle vilja komma tillbaka till Vancouver och behövde nån som kan fixa boende etc! Exjobb i Vancouver kanske vore något?!?!?! Efter en lång och trevlig lunch promenerade vi vidare en sväng innan vi tog oss till Denman St, där vi käkade Frozen Yoghurt på Qoola. Hade käkat världens godaste Frozen Yoghurt på Qoola i New York, så när vi passerade samma ställe i Vancouver var vi ju bara tvungna att gå in. När jag skulle betala frågade kassörskan var vi var ifrån. När jag svarade Sverige så sa hon på svenska: "Jag också, jag är från Borås". Ehh...oj! Hon hade tydligen känt igen mitt ICA-kort...haha. Många svenska i Vancouver denna dag helt enkelt! Efter glassen blev det promenad utmed en av de många strandpromenader/kajer som finns i staden, innan vi käkade middag ute vid vattnet på Restaurang Cardero's. Supergod mat med lite lyxig känsla till rimliga priser! Promenerade sedan tillbaka mot hotellet med stopp för kaffe och kaka!
Välordnad matbutik - Urban Fare

Frukost på Urban Fare

Klockan 8 på lördagsmorgonen (påskafton) lyfte planet som tog oss tillbaka till Waterloo igen. Möttes av solsken, men ack så kyligt det är här... Våren hade helt klart kommit längre på västkusten. Vancouver är verkligen en underbar stad, omgiven av vatten och höga bergstoppar, och med otroligt trevliga och hjälpsamma människor. Jag hoppas verkligen att jag kommer tillbaka dit någon dag! Det finns ju så mycket mer kvar att se...särskilt av naturen runt omkring staden.

Påsk i Vancouver
Vancouver Skyline

Trevligt kafé (dock Gay-varning här ;-)) med polismotorcykel utanför

Blommande körsbärsträd överallt i staden!
Mila och jag sista kvällen

OS-statyn




Inga kommentarer: