lördag 3 januari 2009

Återblick - julhelgen!

Eftersom jag sitter hemma och är sjuk så kan jag lika gärna passa på att skriva och berätta om vad julhelgen hade att bjuda på.

Julen 2008
Efter en hel natts resande landade jag i Baltimore vid nio-tiden på morgonen måndagen den 22 december. Jag flög hem från Kuba på söndagskvällen, som av diverse orsaker blev runt två timmar försenat, så det blev lagom att ta väskan och direkt checka in på flyget som skulle ta mig mellan Toronto och Baltimore. Kan berätta att det var riktigt kallt i Toronto, särskilt när man börjat vänja sig vid sol och värme... Planet mellan Toronto och Baltimore var nog det minsta jag flugit - bara tio rader! Lite småläskigt med såna små plan. Hur som helst så landade jag tillslut i Baltimore där Maria, David och Emmy mötte mig. Så trevligt så! Tog en sväng in till hamnen i Baltimore, där vi också åt lunch. Hamnen var väldigt fin, dock var det alltför kallt för att på riktigt kunna njuta av dess skönhet. Efter några timmar i Baltimore begav vi oss "hemåt" till Stewartstown, Pennsylvania, där Maria och David med familj bor.


Toronto från planet.

Känner att jag är påväg att skriva alltför detaljrikt nu så för att inte göra inlägget alltför långt får det bli en liten sammanfattning av veckan i USA.

Måndag 22 dec:
Landade i Baltimore, kollade in hamnen, kom hem till familjen S.

Baltimore Harbour
Tisdag 23 dec:
Gjorde diverse små utflykter i området. Shoppade en lång och varm dunjacka.

Onsdag 24 dec - julafton:
Lugn dag, jag och Emmy åkte en sväng. Julskinka och risgrynsgröt på kvällen! Drack glögg och åt pepparkakor. Mumma.

Torsdag 25 dec - juldagen:
Mysig amerikansk morgon med julklappsöppning. Fick julklappar från hela världen! Elli överraskade med en bok, mamma och pappa hade skickat klappar från Sverige, älsklingssyster hade skickat från NZ och familjen S. hade fixat några klappar till mig också. Tack alla! Fick t.o.m en liten julstrumpa fylld med lite gosaker =).

Fredag 26 dec:

Jag och David gjorde en utflykt till Washington DC som ligger ca 2 timmar från där de bor. Fick se Vita huset, The Mall, Washington Monument och the Capitol. Spanade även in på Air and Space Museum samt Museum of American Indian History. På kvällen bjöds det på svenskt julbord tillsammans med tre andra familjer! Vi hade allt som behövdes: julskinka, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, hårdost (som jag hade saknat såååå mycket!), gravad lax och mycket mer. Det smakade kan jag säga! Fast det är klart...inget går upp mot mammas köttbullar...

Vita huset + jag framför Washington Monument

Utsikt från Washington Momument - The Mall


Jag framför the Capitol + Charles Lindberghs Spirit of St Louis som han flög över Atlanten med.


Julskinka!
Lördag 27 dec:
Grannpojken hade tagit examen så vi gick över dit för att gratulera. Sen åkte vi till Davids syster för att fira jul med hans familj. Trevligt och återigen en massa god mat!

Söndag 28 dec:

Jag, Maria och David gjorde en liten utflykt med bilen och kollade in naturen runtom där de bor. Tog en tur på Davids Harley Davidson!

Jag och Maria framför en av få tunnlar helt i trä. Jag och David på hans HD.

Måndag 29 dec:
Jag och Maria tog bilen och åkte en runda. Annars mest slapp framför teven eller med en bok.

Pennsylvania - York

Tisdag 30 dec:

Förmiddagsslapp och sen dags att åka hem!

Allt som allt så var veckan hos familjen S. riktigt härlig. Det var skönt att komma hem till en familj och fira jul när jag inte kunde vara med min egna familj denna julen. Blev riktigt bortskämd med god mat, underbara kakor, svenska delikatesser och trevligt sällskap.


Tomterep á la Lisa och mamma!

Inga kommentarer: