onsdag 25 februari 2009

En helg i Montréal!

Efter hemkomsten från Toronto i torsdags så tog jag en tur till Montréal, fredag-söndag. För den oinvigde så ligger Montréal i Quebec, en cirka 700 km från Waterloo, vilket innebär att det tar sin lilla tid att ta sig dit. Jag, Emma och två nyfunna vänner här (Adam och Ada) satte oss i bilen vid 7-tiden på fredagsmorgonen och var framme i Montréal vid fyra på eftermiddagen... Lyckades tajma in morgontrafikkaos utanför Toronto och eftermiddagstrafik i Montréal...Så efter nio timmar i bilen var man lite smådegig...

Fredagseftermiddagen spenderades med en sväng downtown Montréal. Då det snöade och var allmänt otrevligt ute stannade vi till och tog en öl (ja...jag drack faktiskt en öl!) på Les 3 Brasseurs. Ölen smakade som vanligt...dvs ingen höjdare enligt mig men de andra verkade uppskatta den. Sen på kvällen blev det asiatiskt till middag. Och för en ovan "pinn-ätare" tog det sin lilla tid att få i sig riset men gott var det! Minns dessvärre inte namnet på restaurangen. Låg på Rue St Denis tror jag (eller St Laurant...).

Lördagen bjöd på promenad genom hela Montréal. Av någon konstig anledning var jag inte alls på shoppinghumör, trots att vi gick in både på HM, Guess och diverse andra små boutiquer. Så det blev endast ett gäng hårband inhandlade denna dag! Efter lunch på Reubens (Rue St. Catherine, sannslöst stora portioner!) promenerade vi ner till gamla Montréal. Denna del av staden är verkligen att rekommendera. Supermysigt! Och så var det någon typ av ljusfestival i staden vilket innebär att det var en hel massa folk och jippon där. Kvällen avslutades med 3-rätters middag på en spansk/pyreneesk (stavning?) restaurang i gamla Montréal. Ursmaskig mat till rimliga priser. Eller ja...jag och Emma avslutade kvällen på en pub där vi softade över en drink.

Söndagen innebar hemresedag men innan vi satte oss i bilen hann vi med en titt in i Zara-butiken, där jag fyndade ett par svarta snyggbyxor för knappa 10 dollar (=70 spänn). Inte för att jag vet när jag ska använda dem...men kan vara bra att ha den dag jag behöver vara lite business. Efter lunch på Les 3 Brasseurs satte vi oss i bilen och påbörjade resan hem. Denna gång slapp vi rusningstrafik så då tog det "bara" knappa 7 timmar...

Montréal var verkligen en supermysig stad. Synd bara att det ligger så fasligt långt bort. Jag hade gärna åkt dit igen! Supermysigt att bara promenera runt, stanna för en fika eller en öl och käka god mat i trevliga vänners sällskap.

På resande fot med en varm choklad från Tim Hortons.


City of Montréal



Fika med croissant på ett supermysigt bageri.


McGill University


"Liten" lunchsallad på Reubens


Trötta på shopping?
Labyrintskridskobana
Isbana - lägg märke till killen som åker kälke
Is...
Köka (=kyrka)
Kongresshallen i Montréal




1 kommentar:

Anonym sa...

men! kökan på bilden ser ut precis som kökan jag bor breve. tänk dig att mityt hus är det till vänster om kökan. lustigt!!


fina bilder f ö sis! ser ut att ha haft det jättefint i the city of romance. va fin du va i hårbandet!! kram