lördag 28 februari 2009

konståkningssnack

Nyss hemkommen från kanadensiska mästerskapen i team. Kollade in juniorernas och seniorernas friprogram. Egentligen lite långt att åka två timmar enkel väg för att kolla in 8 lag (bara 4 juniorlag och 4 seniorlag) men är man ett konståkningfreak så är man ;-)

Det första jag ser när jag kommer in i arenan på jumbotronen är, hör och häpna, svenska flaggan! Verkar vara nån härlig reklamfilm för teamåkning som rullar och det är bilder från VM 2007, då vi ju vann guld! Haha...snacka om härlig (och välkomnande) känsla. Långt hemifrån men ändå så nära... Måste säga att de är bra på att få stämning i hallen på tävlingar. Rinken var inte direkt fullsatt men det var ändå mycket folk där. Inte alls som hemma i Sverige... Och vilken stämning! Folk på läktarn dansade och hade sig under spolpauserna =D Hade varit härligt att få till nåt sånt hemma...

Tävlingen då? Om juniorerna har jag inte så mycket att säga. Vann gjorde Nexxice juniors. Tyckte dock att Gold Ice var bättre (blev 2:a) men men...

Om seniorerna finns det väl desto mer att prata om. Vann gjorde som väntat Nexxice, på hela 221(!!!) poäng. Det känns ju lite väl mycket med tanke på att Surprise fick 222 när vi vann 2007. Och jag tror inte nåt lag i världen varit i närheten att få så mycket poäng i år... Lite läskigt med tanke på att det var samma tekniska kontrollant på tävlingen idag som kommer att döma VM... Var de värda så mycket poäng då? För en outbildad (ja...nog kan jag sporten lite men är ju ingen domare...) så kan jag INTE tänka mig att det var en rimlig poängsumma. Nog för att de har bra steg och bågar, det har de, och snygg hållning också, men det är ju inte speciellt svårt att åka "fint" i slowmotion... Måste erkänna att de har bra gung i knäna men gillar inte alls deras långsamma operatema. Det var min åsikt...kanske är den lite färgad (av blå-gult).

Filmade inte denna gång (satt för nära) men jag hoppades att nån annan snart lägger upp nåt från tävlingen på youtube... Nedan är deras korta från januari 2009.


Tvåa blev i alla fall BlackIce och tre Les Supremes. BI var ganska klara tvåor så det blir Nexxice och BlackIce som Surprise får möta på VM i Zagreb 3-4 april. BlackIce tror jag inte är något direkt hot, men med dagens regler och domare vet man inte vad Nexxice kan ställa till med. Om Surprise bara kan få sina (himla) levels så finns det dock ingen som kan hindra dem från att hämta hem VM-guldet! Men snälla...pressa på skären...jag är så rädd för den där kontrollanten (Kontroll-Tanten J.Shaw) Men jag tror på Er!!!

Uppdatering: Såg att Nexxice "bara" var fyra på Frenchcup nyligen, med 199 poäng. Känns nog som om 221 poäng var mer av en engångsföretelse... Är troligen inget för mitt kära Surprise att oroa sig för =)

Heja!! Nedan har vi Surprise på Universiaden där det bleg GUUUULD!


Och här kan ni kolla på deras uppvisningsåk från Kina.

(Förresten, satt alldeles bredvid isen där åkarna gick på idag så jag fick en bra bild av BI:s tränare Kathy D. Kunde inte låta bli att tänka på vad Andrea brukar kalla henne...haha...vågar inte ens skriva det här men ni som har varit med vet ;-)

Inga kommentarer: