fredag 14 november 2008

New York del 1

Ja…jag lever fortfarande. Är lite mycket att stå i vad gäller skolarbete för tillfället så därför får bloggen stryka på foten lite. Tänkte i alla fall börja en liten sammanfattning av helgen i New York.

Vi började resan tidigt fredag morgon (eller sent torsdag natt kan man också se det som). Kl 03.30 hämtade taxin oss fyra tjejer (jag, Emma (Swe), Mila (från Tyskland) och Madelein (Swe) och vi rullade mot Toronto International Airport. Efter en hel del köande för att 1. få checka in, 2. få turistvisum för USA, 3. gå igenom säkerhetskontrollen och ytterligare en fjärde kö som jag inte minns för vad just nu lyfte så planet mot Newark Airport NY klockan 6.30 på morgonen. Flygresan tog bara lite drygt 1,5 h så det var rätt bekvämt. När vi väl landat på Newark letade vi upp en lokalbuss som tog oss till Newark Penn Station där vi sedan bytte till ett tåg med destination New York Penn Station. Tog en hel del tid och jag kände mig inte helt hemma på lokalbussen om man säger så... Men det var klart billigare (knappa 5 USD) mot de 15USD som tåg direkt från flygplatsen kostade. Så har man inte bråttom är det ett helt okej alternativ (buss nr 62 mot Newark Penn Station tror jag det var).

Var framme i New York city (NYC) vid 10-11-tiden nånting och letade upp vårt hostel (Chelsea Spot) som bara låg något kvarter från New York Penn Station, mitt på Manhattan (30th Street och 8th Ave, om jag inte minns fel). Hostelet var helt okej, inget flerstjärnigt hotell direkt men det funkade fint att sova där. Kostade bara knappa 1000 kr för tre nätter och med studentbudget så fick det duga.

Vi inledde fredagsförmiddagen med lunch och så försökte vi göra en liten planering för dagarna. Det finns ju mycket att göra i NY och har man bara 3,5 dagar på sig gäller det att vara effektiv! Själv kände jag mig lite smått stressad, för hur tusan hinner man med HELA NY på en helg?! Men mina kära vänner var inte lika stressade så det lyckades lugna ner mig lite.

Mätta och belåtna så begav vi oss av för att upptäcka New York till fots. Vi trampade runt på 7:e ave och gick och gick och gick. På kartan må downtown Manhattan se ganska litet ut men jag lovar att det faktiskt inte är så nära till allt. Men med tanke på allt spännande som fanns att titta på påvägen så var det inte så illa. Jag, Emma och Mila tog oss i alla fall till Central Park, som verkligen kändes som en oas i denna storstad. Trodde det var slut på höstfärgerna nu men träden i Central Park var på riktigt gott humör och bjöd oss på en härlig färgfest! Underbart att se!

Efter en promenad i Central Park (och i området väster om parken som för övrigt var riktigt mysigt) så tog vi femte gatan söderut igen. Borde kanske lägga upp en karta över Manhattan så att ni kan följa med denna resa =P. På femte gatan fanns allt i shopping som man kan önska sig. Lyxiga Prada och Gucci blandas med H&M och New Yorks egna Abercrombie&Fitch. Utöver kläder fanns även en riktigt häftig Apple-store! Som den Mac-nörd jag är var jag bara tvungen att gå in. Och vilket paradis sen! Där fanns allt som man kan tänka sig. Ipods laddade med musik, datorer man faktiskt kan surfa på och ett genious-corner där man kan få hjälp med strulande Apple-produkter. Fick inte fota därinne...blev tillsagd när jag försökte så det blev bara några smygbilder. Hehe.

Vi försökte hålla oss och spara shoppingen till en annan dag och styrde kosan mot Museum Of Modern Art (MoMA) som har gratis inträde fredagar efter kl 16.00. Kön utanför ringlade lång, men med en Starbucksmugg och en cookie i näven så gick det rätt smärtfritt. Muséet var riktigt stort och där fanns konstverk från såväl Andy Warhol, Van Gogh som Picasso. Det var helt klart värt ett besök även om jag inte riktigt förstod all konst och således inte kunde uppskatta det till fullo.

Kvällen bjöd senare på ytterligare promenad för att hitta en lämplig restaurang att inta middag på...vilket var lättare sagt än gjort. Tillslut landade vi på en riktigt mysig (men pytteliten) italiensk restaurang som hade underbart god mat! Åt en riktig italiensk pizza (inte sån tjockpizza som de har här utan en tunn!). Firade första kvällen i NYC med efterrätt - Tartufo. Supergott, särskilt eftersom jag inte ätit det på väldigt länge. Pappa, kommer du ihåg när vi bjöds på detta i Mestre (tror jag det var?)? Med likör på? Jag fick i och för sig ingen likör nu...men gott var det ändå.

Bjuder på lite bilder från fredags aktiviteter! Lördagens aktiviteter får komma i ett annat inlägg. Måste plugga vidare nu.



Summering av fredagen:
Promenad norrut på 7th Ave.
Central Park
Apple store: 767 5th Ave.
Museum of Modern Art
Rockefeller Center
Restaurang: Marios Trattoria (ligger mellan 8-9 avenyn, 30-31:a gatan (är inte hundra på adressen).
mm...

Inga kommentarer: