söndag 16 november 2008

New York del 2

Såg att förra inlägget blev galet långt så jag ska försöka korta ner historien om NY-resan lite grann.
Karta över Manhattan

Lördagsmorgonen började med frukost ute eftersom hostelet inte erbjöd någon sådan. Lika bra kanske för det finns ju så mycket gott att köpa! Funderade på pannkakor eller våfflor men det slutade med yoghurt + bagel med blåbärs-cream cheese(!). Vi hade tänkt att göra Empire State Building på lördagsförmiddagen men eftersom vädret var dåligt (=gråmulet) så planerade vi in ett besök på FN:s högkvarter istället. Men väl där så visade det sig att de inte har några guidade turer på helgen vilket innebar att man praktiskt taget inte kunde se något förutom lobbyn förrän på måndagen. Så...vi planerade om lite till och tog tunnelbanan ner till Wallstreet istället.
FN:s högkvarter

Utanför FN:s högkvarter

Väl framme där så stod regnet som spön i backen! Usch...det hade vi inte räknat med! Men det är ju tur att de har bra affärer i New York så vi tog oss till Century 21 för att få tak över huvudet och samtidigt spana in billiga märkeskläder, skor, parfymer och handväskor. Det var tydligen fler än vi som tänkt likadant för det var helt galet mycket folk inne i varuhuset! Och svenskar överallt där inne! Hörde sen efteråt att Malin G (gammal skridskopolare från JSK) sett mig där! Vad är oddset för detta? Haha...

Tror ingen av oss tjejer lyckades motstå shoppingsuget, själv köpte jag ett par skor (av märket Tretorn - ni vet gummistövelmärket!) och en plånbok. Nöjda och hungriga tog vi ett steg ut från varuhuset och hamnade mitt framför Ground Zero. Var verkligen intressant att få se platsen och på nåt sätt försöka förstå vad som hände där den 11 september 2001. Är ju än så länge inte så mycket att se, bara en byggarbetsplats, men på något sätt ändå väldigt mäktigt. Ett tips är att ta en sväng in på Burger King som ligger precis bredvid för att få bättre utsikt.
Ground ZeroGround Zero

Med lite mat i magen delade vi flickor upp oss lite då intressena gick lite isär. Jag, Emma och Madelein tog oss till SOHO och Mila kollade in lite muséeum. Hittills hade jag inte blivit överförtjust i NYC men när jag kom till SOHO så kändes det nästan i hjärtat! Så mysigt och så mycket bra shopping. Då önskade jag att Manda varit där med mig och delat upplevelsen med mig. I vilket fall som helst så fick jag försöka klara mig utan min kära syster... Och just det. På väg till SOHO smet vi in i en affär som inte såg alls mycket ut för världen. Men ut kom jag och Emma med varsitt par nya Evisu-jeans. För ynka 700 kr paret. På lördagskvällen blev det till slut vietnamesisk mat (Saigon Grill i SOHO). Mycket god. Avslutades med frozen yoghurt....mmm.
Shopping i SOHO

Tretorn-butik på Manhattan

Husqvarna-motorcykel!

Söndagen bjöd, till vår lättnad, på mycket bättre väder. Efter bagel-frukost begav vi oss av mot södra Manhattan och färjeläget för att ta gratisfärjan till Staten Island. På väg dit stannade vi till och fotade lite på Brooklyn Bridge. Ett måste i NYC! Hade funderat på att ta en båttur ut till Frihetsgudinnan men när vi såg att färjan till Staten Island var gratis + körde förbi frihetsgudinnan + gav en fantastisk utsikt över Manhattan var valet inte så svårt. Gratis - we like!
Frihetsgudinnan

Manhattan skyline

Hela tjejgänget!

Väl tillbaka i hamn så hade Emma fixat biljetter till musikalen Chicago på Broadway! Iiiii! Har aldrig varit på musikal så vad kan bli bättre än att börja på Broadway? 66 USD fick vi betala, med ganska stor rabatt dock (tkts säljer musikalbiljetter till reducerat pris i NY). Anyhow...söndagen fortsatte med lite mer promenad i SOHO tills kvällningen kom och det var dags för musikal. Hade fått jättebra platser och musikalen var verkligen grym! Helt otroligt hur bra de kan sjunga och dansa...and all that jazz... (*sjunger*). Efter föreställningen blev det kvällsfika och sedan tillbaka till hostelet för att sova lite.

Måndagen började tidigt. Helt plötsligt skulle vi ju åka hem och jag hade massa mer saker jag ville göra ju! Så... frukost klockan 8 och sen direkt till Empire State Building. Upp och titta på den fantastiska utsikten, fota lite och sen rusa vidare. Var helt klart de 20 USD det kostade att åka upp där! Jag tog en tur på stan...hade lite shopping jag önskade att göra. Mila och Madelein gjorde FN (något som jag också verkligen ville men inte hann) och Emma strosade på egen hand. Gick 5:e avenyn upp och spanade in affärerna där. Bl a Lacoste där jag inhandlade en ny piké och 3(!) olika H&M. Jag vet...varför gå på H&M när det finns hemma? Jo...för här i Waterloo finns inget H&M och faktum är att de har mycket billigt och snyggt där. Lite kul var det också för i Lacoste-butiken spelade de September (Cry for me?) och på H&M Robyn! Heja Sverige! Tog även en sväng förbi Abercrombie&Fitch och deras Flagship-store i NYC. Grym affär, dock alldeles för mycket folk för min smak!

Med lunchen i en påse (kunde självklart inte offra tid på att sitta och äta!) så träffades vi flickor på hostelet vid två-tiden för att ta oss till flygplatsen. Denna gång valde vi det snabba tåget för 15USD vilket kändes väldigt bekvämt. Sedan gick hemresan utan bekymmer och vi landade i Toronto vid 19.30-tiden på kvällen. Trötta men nöjda och glada var vi slutligen hemma i Waterloo vid 21-tiden.

Kort och gott. NYC var grymt! Kommer förmodligen åka dit igen. Man hinner med mycket på en långhelg men långt ifrån allt. Och nästa gång behöver jag en fetare plånbok med mig =). Här kommer lite mer bilder:

Tunnelbana

Manhattan från Empire State Building

Lördag och söndag i NYC innebar:
FN:s högkvarter
Wallstreet
Century 21
Ground Zero
SOHO
Chinatown (passerade påväg till SOHO)
Musikal på Broadway
Times Square
Union Square
Battery Park
Staten Island
Frihetsgudinnan
Shopping, shopping, shopping!
Empire State Building
Brooklyn Bridge

...och säkert mer som jag redan glömt!

Blev ju väldigt långt trots allt men fanns ju så mycket att berätta!

Igår snöade det här igen... Emma lagar ärtsoppa (jag undrar om jag kommer att tycka om den...) och jag har inte gjort mycket annat än pluggat idag. Imorgon är det ny vecka och då har vi 2 deadlines för inlämningar, en tenta och en quiz... Men nästa helg är det tävlingspremiär för konståkningslaget. Är ännu inte bestämt om jag ska tävla men jag alla får följa med och titta. Så på fredag det bär av till Kingston och Queens University.





1 kommentar:

Sweet-saga sa...

Oj, vad mycket ni hann med.Helt otroligt! Önskar att jag hade varit där! Kram