onsdag 5 november 2008

Tisdagen den 4:e november - en dag att minnas?


Bild: Valvaka i vardagsrummet på Fountain Street

Skulle precis gå och lägga mig när jag hörde från teverummet att valet var avgjort. CNN rullade och jag blev kvar en bra stund framför teven. Kändes som att det kunde vara ett tillfälle värt att offra lite sömn på.

Bild: Obamas tal 'direkt' från vardagsrummet

Barack Hussein Obama blir USA:s nästa president. För många amerikaner kommer tisdagen den 4 november 2008 vara en dag att minnas. Kanske även en dag att minnas för resten av världen. Eller i alla fall för delar av den. Det är ju ingen nyhet att USA har en förmåga att påverka resten av världen. Om det är bra eller dåligt får var och en döma själva. Jag tycker i vilket fall som helst att det ska bli spännande att se var det här kommer att leda. Har lyssnat på både McCains och Obamas tal och det går inte att undvika att känna hopp inför framtiden efter det sistnämnda. Men frågan är om 'Yes we can' kommer att räcka. Jag hoppas det. För USA:s skull och kanske för världens skull. Kanske till och med för min skull.

Nu ska jag sova. Det är redan onsdagen den 5 november och första dagen i resten av mitt liv.

Inga kommentarer: