söndag 7 september 2008

Toronto!

Har nu kommit tillbaka efter två intensiva dagar i Toronto. Det gick inte många dagar här i lugna Waterloo innan suget efter storstad blev för stort =).

Storstaden Toronto på kvällen.

Tog tåget i torsdags förmiddags (ca 9.30) och var framme på Union Station i Toronto strax efter 11. Letade fram kartan i Emmas Lonely Planet-bok och hittade vägen til Widmer Street där vårt Hostel låg. Var till stor hjälp att Emma råkade äga en Kanadabok samt att vår snälla landlord J. fixat en massa info om staden åt oss. Så så mycket egen planering behövdes inte. Efter att ha dumpat vår lätta packning på Hostel Canadiana Backpackers Inn så begav vi oss ut på stan. Kan erkänna att det känns i fötterna efter tt ha vandrat runt två hela dagar i ballerinaskor. Inte att rekommendera som promenadskor någon längre tid.

Toronto sett från Toronto Island.

Eftersom vädret var fint i torsdags tog vi en båttur ut till Toronto Island. Toronto Island består egentligen av flera öar som på ett eller annat hänger ihop. Var en väldigt grön och fin ö. Lugnt och harmoniskt och det var skönt att få andas lite ”havsluft” igen. Eller egentligen är det ju bara ”sjöluft” eftersom Toronto ligger vid sjön Lake Ontario. Under dagen hann vi även med att åka upp i CN-tower som är ett 553 m högt TV-torn. Var ju uppe en sväng där redan våren 2007 men ångrar inte att jag åkte upp igen. Fantastisk utsikt och faktiskt lite läskigt ibland. Kan ni tänka er att toppen kan röra sig så mycket som 1 meter när det blåser mycket? Tur att stormen Gustav inte beräknades nå Toronto förrän dagen därpå =P. Förstår inte hur du ska våga hoppa fallskärm Amanda…!
CN Tower.
Utsikt från CN Tower.

Glasgolv uppe i tornet. Lite läskigt...

Tog sedan en promenad tillbaka till Hostelet för att checka in men typiskt nog så hade det blivit fel med bokningen vilket innebar att vi endast fick boende för en natt istället för två. Ringde runt till en massa andra hostel och hotell för att hitta nåt i vår prisklass för fre-lör-natten men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Hittade några hotellrum i prisklassen 250-300 CAD, dvs ca 2500 kr per natt. Kändes inte riktigt rimligt så vi fick helt enkelt korta ner resan från tre till två dagar.

Så… i fredags tog vi en promenad genom Kensington Market och sedan en sväng till Bata Shoe Museum. Ja, samma Bata som finns i Prag och säkert många andra platser i världen. Där fanns skor från Öztis tid (ni vet ismannen från Österrike) till Geri Halliwells brittiska platådojor och Tiger Woods skor.
INTE Tiger Woods skor. Men väl ett par gamla skor med rejäla dobbar.

Kunde inte sagt det bättre själv...

Efter att ha varit lite kulturella var vi ju självklart tvungna att shoppa lite. Och herreminje vad härligt det är att shoppa! Framförallt på Hollister och på Abercrombie & Fitch. Köpte några härliga tröjor där och också lite goa smörjor på Body Shop. Är helt förälskad i parfymen på Abercrombie. Gick runt länge och bara luktade på olika dofter för att finna den som är ”the” doft. Tyvärr så är det en herrparfym som jag har fallit för. Så mitt val står mellan att få tag på en kille som använder den doften eller att köpa en herrparfym… Eftersom hela affären doftar parfym (dvs gott) så sitter den kvar i kläderna jag köpt. Så jag går här och småsniffar lite. Åhh! Vill ha!

Och just det. Just när vi var där så pågick Filmfestivalen i Toronto. Spanade efter kändisar men fick tyvärr inte syn på en enda. Ryktet gick att Brad Pitt var där... Men stackarn missade oss!


Tillslut tog vi dock tåget tillbaka till Kitchener (grannstaden till Waterloo) och bussen tillbaka till Waterloo. Nu värker fötterna och jag vet inte om jag vågar kolla saldot på kontot…

Än så länge har en del inlägg blivit väldigt långa men just nu använder jag bloggen lite som en dagbok även för mig själv. Får se hur länge det blir så, gissar att det framförallt är nu i början som det finns mycket att skriva om.

På måndag börjar i alla fall skolan något som jag faktiskt ser fram emot. Ska bli skoj att träffa lite folk och att få börja plugga lite igen. För att lätta lite på hjärtat så kan jag erkänna att det känns bra att vara här men även lite skrämmande när jag tänker på hur länge det är tills jag ska hem och får träffa alla igen. Då gör det lite ont i hjärtat. Särskilt vetskapen om att jag inte kommer att vara hemma i jul. Men så länge det händer mycket omkring mig och jag slipper sitta ensam här i huset så känns det ändå ok.

Varmaste kramar till er alla,
Matilda

2 kommentarer:

Anonym sa...

men äsch! KÖP parfymen för sjutton! jag använder L's parfymer ibland för dom luktar asgott.
va gör det.

kramis

Anonym sa...

heej matilda;)hoppas allt är bra med dig. spännande att vara i canada. men hur länge och vad ska du göra i Candada???:D / matilda